Invent

Den onde och den gode
omega-6 vs omega-3

Omega-3 är en essentiell fettsyra likaså omega-6. Den optimala omega balansen är 1:1.
Idag har vi i norra europa en kraftig obalans mellan omega-6 och -3, kvoten idag ligger på 15:1 (15 delar omega-6 och 1 del omega-3). Balans mellan dessa 2 är viktig.

Omega-6 har en central del för                   

  • blodets koaguleringsförmåga
  •  kroppens inflammationsförsvar
  • smärtsignalering
  •  smörjer också huden.

Omega-3 dämpar effekten av omega-6
Skyddar bl.a. mot

  • hjärt-kärl-sjukdom
  • blodproppar
  • högt blodtryck
  • arytmi
  • demens
  • ögonsjukdomar
  • Bygger upp hjärnan hos fostret, så det är ännu viktigare för dig som är gravid att du får i dig omega-3.
  • skydd mot huden t.ex. torr hud/hårbotten, mjäll och pigmentförändringar
  • Minskar symtom som stelhet/smärta hos personer med ledbesvär.
  • Omega-3 är också viktig för ditt välbefinnande.
  • för barn/ungdomar vid inlärningssvårigheter, adhd, dyslexi och koncentrationssvårigheter.

Omega-3 hittar du i fet fisk, lax, makrill, sill. De i sin tur får omega-3 i från alger och plankton. Omega-3 finns också i kött hos gräsbetande djur.

Omega-6 finns rikligt i nötter, oljor och margariner. Men också i avokado, kött och mejeriprodukter. Majs- och solrosolja innehåller mycket omega-6

 

 

Gilla oss på facebook

Annonser

Bristrand Photography
Vill du annonsera på Livlig.nu? Maila info@livlig.nu

Kontakta oss

  • user_white Livlig.nu
  • speech_white Tel. 070-458 05 11
  • mail_white E-mail: info@livlig.nu

Livlig.nu

Scroll to top